close
متخصص ارتودنسی
دانلود فیلم سینمایی هور در آتش

تبلیغات
درباره سایت
فروش آلبومهای مجاز موسیقی و نرم افزارهای موسیقی مجاز در سراسر ایران فروش آلوم عطر موهات با صدای هومن آذریان دارای مجوز رسمی و ثبت در کتابخانه ملی کد شامد : 1-1-702017-65-4-1
اطلاعات کاربری

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات
تازه های سایت
مطالب جدید
اخبار روز جهان
خبر
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
استان آذربايجان شرقي
استان آذربایجان غربی
استان اردبیل
استان اصفهان
استان ایلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختياري
استان هرمزگان
استان کرمانشاه
استان کهگيلويه و بويراحمد
استان خراسان جنوبي
استان خراسان رضوي
استان خراسان شمالي
استان خوزستان
استان زنجان
سمنان
استان سيستان و بلوچستان
استان فارس
استان قزوين
استان قم
استان کردستان
استان کرمان
استان کهگيلويه و بويراحمد
استان گلستان
استان گيلان
استان لرستان
استان هرمزگان
استان مازندران
استان مرکزي
استان همدان
استان يزد
نرم افزار های کاربردی
دانلود
مبدل ویدیو و صوتی
ضبط و ویرایش ویدیو
ضبط و ویرایش صوت
پخش صوت و تصویر
آنتی ویروس و فایروال
حذف ایمن اطلاعات
مدیریت پسورد
قفل گذاری
گرافیک .....
طراحی مهندسی
ویرایشگر عکس
فلش
فونت
قفل گذاری و محافظت
سازنده اتوران
درایو مجازی
رایت و ایمیج
مرورگر و اینترنت
مدیریت دانلود
اف تی پی
مسنجر
فکس
سازمان دهنده تقویم ، ساعت
امور مالی
پی دی اف
زیباسازی ویندوز
زیبا سازی دسکتاپ و موس
تم
ریجستری
فشرده سازی
زبان برنامه نویسی
توسعه وب
آیکون
تلفن
آفیس
آموزش زبان
زیبا ساز
شکل/شیپ
ایمیل
فرهنگ لغت
بخش بازی
استراتژی
مستند
دانلود مستندها
مستند تاریخی
حیات وحش
ورزشی
علمی آموزشی
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
فیلمها
ایرانی
انمیشین
دانلود انمیشن کارتونی
فرهنگ جبهه
اشعار
عبادات
زندگی در جبهه
طنز جبهه
مجروحین
عملیات
زمینی
دریایی
هوایی
شناسایی ها
نیروهای دشمن
چگونه صدام از اسارت گريخت؟
نیروهای دشمن 2
تمامی اطلاعات در مورد نیروهای دشمن
شهدای جهاد سازندگی
معرفی شهدا
آلبومها
فیلم
صوت
دانلود ها
عکس
برنامه رادیویی
روایت بهشت
خاطرات انقلاب
صوت ها ...
وطن
خواننده ها
راهیان نور
صوت ها ...
موسیقی فیلم
صوت ها ...
سرود
صوت ها ...
موسیقی بی‌ کلام
صوت ها ...
فرزند شهید
دکلمه فرزند شهید ناصری
صدای شهدا
صوت ها ...
شهید سید اهل قلم آوینی
صوت ها ...
مارش
صوت ها ...
مداحی
مداحان اهل بیت ( ع )
حاج رضا هلالی
حاج صادق آهنگران
حاج محمود کریمی
حاج حسین سازور
حاج منصور ارضی
حاج سعید حدادیان
حاج غلامعلی کویتی پور
مجتبی رمضانی
ابوالفضل سپهر
میثم مطیعی
اکبر شریعت
حاج مهدي سلحشور
شهید سیدمجتبی علمدار
مرحوم حاج محمدرضا آقاسی
حسین سیب سرخی
سید حسین موسوی
کد مداحی و آهنگ مذهبی برای وبلاگ
ايثارگران
آزادگان
ایثارگران موفق
خادمين عرصه ايثار وشهادت
مشاهیر
خانواده شهدا
معرفی
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
آهنگران
کویتی پور
آغاسی
شهید آوینی
شهید چمران
سرود
موسیقی
نوای دل
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
اینترنت
آموزش
آموزش ترفند
مذهبی
احادیث و سخنان بزرگان
نرم افزار
نرم افزارهای اهل بیت
تم های مذهبی
رینگتون های مذهبی
بازی ها
اسلامی متفرقه
اماکن مذهبی
مناسبت ها
متفرقه NOKIA
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
پوسترهای سردار شهید مهدی زین الدین
پوسترهای جانباز شهید حاجی بخشی
پوسترهای سردار شهید حسن باقری
پوسترهای سردار شهید حاج حسین خرازی
پوستر شهدای دفاع مقدس
پوسترهای شهید دکتر مصطفی چمران
پوسترهای شهید بهشتی
پوسترهای سردار شهید حاج احمد کاظمی
پوسترهای سردار شهید حاج ابراهیم همت
پوسترهای شهید دین شعاری
پوسترهای سردار شهید حسن مقدم
پوسترهای شهید مرتضی مطهری
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
شهدای صابرین
محمد ابراهیم همت
حق استراحت ندارید
ادعیه و مناجات
دعا ها با ترجمه
ادیه و زیارت
زیارت
سخنرانی های موضوعی
دانلود کتب اسلامی
مجموعه آثار ارزشمند استاد شهید مطهری
مجموعه کتاب با موضوع قرآن کریم
توضیح المسائل مراجع تقلید
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
سراسری
پخش زنده شبکه های ماهواره ای
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - استانی
پخش زنده شبکه های رادیویی
دانلود تمام آثار شهید مطهری
دانلود PDF تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
دانلود تمامی قسمتهای صرفا جهت اطلاع
جلوه های ویژه
عکس و پوستر
سیمای رهبری
آرشیو کلیپ امام و رهبری
پی دی اف آموزشی
آموزش راه اندازی سرور مجازی
از این پس پایتون
وبلاگ نویسی شیرین با وردپرس
امنیت در شبکه های وای فای
آموزش جامع نرم افزار ISA Server
آموزش مقدماتی MFC
چگونه یک طراح وب سایت حرفه ای شویم؟
آموزش نرم افزار ArcGIS
آموزش کامل فتوشاپ
دوره آموزشي زبان فارسي
دریافت کتاب
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
کلیپ های با کیفیت فرماندهان دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
انواع موبایلها
گنجینه اذان
گنجینه اذان مجموعه ۱۱۴ اذان از موذنین کشورهای مختلف
والپیپرهای اسلامی
شهدا و شهادت
پوسترهای اسلامی مختلف
والپیپر معمولی
دسته تصاویر
ماشین
طبیعت
موتور
پانوراما
گرافیک
گوناگون
بخش سیستم عامل
Microsoft Windows 7
Windows 8 Final
Win XP Pro
Mac OS X Lion
Ubuntu 11.10
بازی
دانلود بازی
کلیپ
مستند هایی از عملیات های 8 سال دفاع مقدس
شهدای شاخص (کلیپ، زندگی نامه، مستند)
مستند نامه ۲۶ آبان ۵۹
مستند فتح خرمشهر
پاسداشت گل علی بابایی
روایتگری حاج حسین یکتا
سخنرانی سردار حاج قاسم سلیمانی
مستند حاج ذبیح الله بخشی
تیزر قهرمانان ملی ما «این 10 مرد»
روایت عاشقی
شهید رسول حیدری
مستند پیر دلاور جبهه های جهاد
زندگی نامه حجت الاسلام ضابط
کلیپ های خرمشهر
شب خاطره
کلیپ های راهیان نور
کلیپ های بسیج
مستند دفاع مقدس
نماهنگ پیرامون شهدا دفاع مقدس
شهید حاج احمد کاظمی
معرفی شهدا و فرماندهان
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
مجموعه کتابهای کامپیوتر
آموزش HTML - ایجاد جدول با استفاده از تگ table
اس ام اس
انواع اس ام اس
اصول و فروع دین
سایر اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
آرشیو
فول آلبوم های مجاز
فول آلبوم آرمین نصرتی
فول آلبوم آریا
فول آلبوم ابیرام
فول آلبوم احسان تهرانچی
فول آلبوم احسان خواجه امیری
فول آلبوم احمد سعیدی
فول آلبوم احمد ماهیان
فول آلبوم ارسلان
فول آلبوم افشین آذری
فول آلبوم افشین مقدم
فول آلبوم امید جهان
فول آلبوم امین حبیبی
فول آلبوم امین رستمی
آلبوم جدید ایرج جهاندیده
فول آلبوم ایمان سیاهپوشان
فول آلبوم باراد
فول آلبوم بنیامین بهادری
فول آلبوم بهنام رستمی
فول آلبوم بهنام صفوی
دیگر رسانه ها
عکس های دیگر رسانه ها
آرشیو
شنبه 25 شهريور 1396
شنبه 28 اسفند 1395
پنجشنبه 19 اسفند 1395
يکشنبه 08 فروردين 1395
پنجشنبه 08 مرداد 1394
دوشنبه 11 خرداد 1394
شنبه 15 آذر 1393
جمعه 30 خرداد 1393
سه شنبه 19 فروردين 1393
چهارشنبه 07 اسفند 1392
جمعه 13 دی 1392
جمعه 06 دی 1392
شنبه 04 آبان 1392
شنبه 20 مهر 1392
دوشنبه 15 مهر 1392
سه شنبه 09 مهر 1392
جمعه 05 مهر 1392
دوشنبه 01 مهر 1392
يکشنبه 31 شهريور 1392
چهارشنبه 27 شهريور 1392
دوشنبه 25 شهريور 1392
چهارشنبه 13 شهريور 1392
جمعه 01 شهريور 1392
چهارشنبه 30 مرداد 1392
دوشنبه 28 مرداد 1392
يکشنبه 27 مرداد 1392
شنبه 26 مرداد 1392
جمعه 25 مرداد 1392
چهارشنبه 23 مرداد 1392
سه شنبه 22 مرداد 1392
دوشنبه 21 مرداد 1392
يکشنبه 20 مرداد 1392
شنبه 19 مرداد 1392
جمعه 18 مرداد 1392
پنجشنبه 17 مرداد 1392
چهارشنبه 16 مرداد 1392
سه شنبه 15 مرداد 1392
دوشنبه 14 مرداد 1392
يکشنبه 13 مرداد 1392
شنبه 12 مرداد 1392
جمعه 11 مرداد 1392
پنجشنبه 10 مرداد 1392
چهارشنبه 09 مرداد 1392
سه شنبه 08 مرداد 1392
دوشنبه 07 مرداد 1392
يکشنبه 06 مرداد 1392
شنبه 05 مرداد 1392
جمعه 04 مرداد 1392
پنجشنبه 03 مرداد 1392
چهارشنبه 02 مرداد 1392
سه شنبه 01 مرداد 1392
دوشنبه 31 تير 1392
يکشنبه 30 تير 1392
شنبه 29 تير 1392
جمعه 28 تير 1392
پنجشنبه 27 تير 1392
چهارشنبه 26 تير 1392
سه شنبه 25 تير 1392
دوشنبه 24 تير 1392
يکشنبه 23 تير 1392
شنبه 22 تير 1392
جمعه 21 تير 1392
پنجشنبه 20 تير 1392
چهارشنبه 19 تير 1392
سه شنبه 18 تير 1392
يکشنبه 16 تير 1392
مطالب پربازدید
مطالب تصادفی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
تبلیغات
logo-samandehi
آمار سایت
آمار مطالب
کل مطالب : 4779
کل نظرات : 11
آمار کاربران
افراد آنلاین : 5
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 635
باردید دیروز : 1,344
ای پی امروز : 51
ای پی دیروز : 111
گوگل امروز : 3
گوگل دیروز : 12
بازدید هفته : 8,392
بازدید ماه : 38,516
بازدید سال : 470,501
بازدید کلی : 3,292,747
نظرسنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟












لینک دوستان
اس ام اس جدید
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
دانلود آهنگ جدید
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
طوبی - همسریابی دایم
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
هواشناسی باران
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
زیبــــــا چـــت
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
تبادل لینک
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
طراحی فروشگاه اینترنتی
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
گن لاغری مردانه
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
مرجع تخصصی آنتی ویروس
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
عینک آفتابی مردانه 2013
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
لینک باکس شهید جاویدان
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
بید هاستینگ
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
ورزش رزمی شینمو هاپکیدو
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
جدیدترین اخبار ورزشی
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
فری دانلود بزرگ ترین مرجع دانلود ایرانیان
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
فروشگاهی به وسعت ایران
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
فــور یـو
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
رتبه برتر کنکور شویم
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
آپلود عکس رايگان و دائمي
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
تبادل لینک سه طرفه اسکینک دات آی آر
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
تیک ترانه||Tik Taraneh
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
خرید شارژ ایرانسل
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
پارس تولز
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
جنگ نرم
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
33ote
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
ترانه سرایی
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
مذهبی-دینی
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
سایت تبادل لینک
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
لینک باکس ok2ok
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
خرید آنلاین انواع شارژ تلفن همراه
ابزار وبمستر و قالب وبلاگ
آخرین مطالب ارسال شده
ارسال لینک
پیوندهای روزانه
جستجو

کدهای اختصاصی
ارتباط با مدیر
استعلام ثبت سایت


پیامک به سایت

شماره سامانه پیام کوتاه  وب سایت

شهید جاویدان )

30005367423000


محل تبلیغ شما
تعرفه تبلیغات را ببینید

شارژ آنلاین از فروشگاه سایت ما خریداری کنید راحت و با اطمینان کامل


تبلیغات
logo-samandehi
تبلیغات

 دانلود فیلم سینمایی هور در آتش

بابا عقیل و پسرش رحمت راهی جبهه شده اند. رحمت به خط مقدم منتقل شده و بابا عقیل به علت کهولت سن پشت جبهه مانده تا در انبار نان خدمت کند. بابا عقیل موقع مراجعت برای رحمت پیغام می فرستد تا او را ملاقات کند،‌ اما با شروع حمله دشمن رحمت فرصت نمی یابد که به پشت جبهه حرکت کند. بابا عقیل تصمیم می گیرد به خط مقدم برود. یک جوان بسیجی به نام ناخدا مولایی با قایق موتوری با او همراه می شود، اما هر بار مانعی در راه دیدار پدر و پسر به وجود می آید. آن دو وقتی تصمیم می گیرند به پشت جبهه باز گردند قایقشان خراب می شود و به ناچار با یک بلم معمولی حرکت می کنند. مه غلیظ موجب می شود که آن دو گم شوند. بلم آنها وارد آبراهی می شود که در دو سویش نیروهای خودی و دشمن قرار گرفته اند. با شروع درگیری مولایی به تیر سربازان عراقی زخمی می شود و پدر و پسر یکدیگر را می یابند.

 

 

 

 

 

 
 
|نام فیلم:هور در آتش|
|مدت زمان:۹۷ دقیقه|
|
سال تولید:۱۳۷۰|
 

 |Download |

 

975655 536 دانلود فیلم سینمایی هور در آتش
 

| Directlink| Persiangig | Uploadbaz | trainbit

 
 
 

37692850751974295576 دانلود فیلم سینمایی هور در آتش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شهید آوینی در مورد فیلم

کارگردان: عزیز الله حمید نژاد

«هور در آتش» یک فیلم معمولی نیست؛حتی در میان فیلم هایی که به دوران هشت ساله جنگ تحمیلی توجه یافته اند،« هور در آتش » یک فیلم معمولی نیست. این سخن را به حساب علاقه ها  و دل مشغولی های خاص من نگذارید،اگر چه انکار نمی کنم که چنین علا قه ای وجود دارد؛بلکه فضایی که در « هور در آتش » تحقق یافته تا آنجا به حقیقت نزدیک است که تماشاگر را به این توهم دچار کند که خود را در برابر یک فیلم مستند بینگارد.استناد به واقعیت امکانی نیست که فقط در فیلم های مستند فراهم شود،اگر چه در فیلم های غیر مستند،نزدیک شدن به واقعیت تا این حد،کاری است بسیار دشوار.

نمی خواهم به بحث درباره تمایز فیلم مستند از غیر مستند بپردازم،هر چند چنین بحثی بسیار ضروری است؛اما سخن گفتن در باره ی « هور در آتش» بدون عنایت به « ساختار مستند» آن ممکن نیست. نه فقط به این علت که « حمید نژاد » سابقه ای بسیار پربار در مستند سازی دارد بلکه به آن علت که نگاه او به جنگ کاملا واقعی است. این مطلب چندان بی سابقه نیست،چنان که « داوود نژاد » نیز در فیلم « نیاز » نیز این خصوصیت به این علت ظهور یافته که « نیاز » داستان بسیار ساده ای دارد که پرداختی کاملا واقعی پیدا کرده است.

داستان « هور در آتش »داستان ساده ای نیست که هر کس آن را در پیرامون خویش بیابد،اما « نیاز » چنین داستانی دارد.ساختار مستند گونه « هور در اتش » به علت شباهت بسیار آن به « مهاجر » هم نیست،اگر چه هم از لحاظ داستان و هم از لحاظ تکنیک شواهد بسیاری وجود دارد که حمید نژاد در ساخت این فیلم به « مهاجر » نظر داشته، هر چند این امر کار او را به تقلید ظاهری نکشانده است و اصلا باید دانست که هیچ کس نمی تواند از حاتمی کیا تقلید کند مگر آنکه بینش فیلم سازی او را حقیقتا در یافته باشد.

پدر و پسر، همچون محمود و اسد، از یکدیگر جدا افتاده اند. تن اصلی فیلم « مهاجر » اخوتی است که تا حد یک رابطه آسمانی بزرگ شده است؛اخوت در برابر ابوت. این سخنان را به حساب تقدیر و تحسین خشک و خالی نگذارید. فیلم هایی چون « مهاجر » و « هور در آتش » را نمی توان رئالیست دانست،اگر« رئالیته » یا واقعیت را به معنای حیات روز مره بشری بگیریم؛بلکه این فیلمها تلاش دارند که حیات بشری را با عنایت به «حقایق ازلی » تفسیر کنند و بنابر اینتخیلی که در آنها وجود داردنیز از نوع تخیل رئالیستی موجود در رمان نیست. داستان این فیلم ها به مفهوم « قصه » در ادوار پیشین نزدیک می شود و به این معنا قصه باید دارای افق مثالی باشد: مذهبی ، اسطوره ای ویا همچون قصه های عامیانه که در روایت سینه به سینه (فرهنگ شفاهی ) حفظ شده اند. فی المثل سیاوش و سودابه ، یوسف و زلیخا، و مجنون ولیلا،"شخصیتهاییبه فرم امروز نیستند؛ اینها صورتهای مثالی هستند از مرد و زن،نه کارکترهایی رئال، سورئال و یا سمبلیک به مفهومی که در این روزگار به کار می رود؛ اگر نه،صورتهای مثالی را در حقیقت می توان سمبل ها یا مظاهری ازلی دانست.

پدر و پسر همچون محمود و اسد نی می زنند،که البته در چشم دل من ، سمبل « نی » نه با ساختار مثالی « مهاجر » همخوانی دارد و نه با «هور در آتش» ، چنان که تفا ل به دیوان حافظ هم در این فیلم، علی رغم سر انجام زیبای آن ، تکرری غیر ضروری و تحمیل شده بر فیلم دارد .«نی» اگر به مثابه سمبلی مجرب در نظر گرفته شود ممکن است که آن را با شاکله ی معنوی « مهاجر » و « هور در آتش » همراه بیابیم. اما این در حالی درست است که این دو فیلم بیانی سمبلیک می داشتند – که چنین نیست؛ این هر دو فیلم تا آنجا نگرانی تقرب به واقعیت دارند که در عین بر خوردار بودن از ساختار پیچیده داستانی،روایتی مستند گونه پیدا کرده اند.

در هر دو فیلم،یکی از دو انسانی که رابطه عاشقانه و در عین حال معصومانه داستان را شکل می دهند در منطقه ای تحت محاصره دشمن گم می شوند. در هریک فیلم سیر حوادث از ید اختیار افراد بیرون می رود و به دست های غیبی می افتد. در هر دو فیلم شیئی هست که در کنار انسان ها جان می گیرد وشخصیت پیدا می کند: در فیلم«هور در آتش»،قایق «مولایی » است که پیشانی بندی دارد که پیشاپیش قایق باد میخورد،یعنی که زنده است. در فیلم «مهاجر » پهباد است که زنده است و پلاک دارد. در «هور در آتش » حمید نژاد قطع تعلق را در آن می یابد که پدر انگشتر و ساعت و دیوان حافظ را به آب هور بسپارد و در« مهاجر »، پلاک ها را به گردن پهباد می آویزند .. وبا تاملی بیشتر شواهد بسیار دیگری می توان یافت بر اینکه حمید نژاد در فیلم «هور در آتش » به « دیده بان » و «مهاجر » –وعلی الخصوص « مهاجر»-نظر داشته است؛ اما همانطور که گذشت،کار او نه تنها از حد یک تقلید ظاهری فراتر رفته بلکه میتوان امیدوار بود که حاتمی کیایی دیگر پیدا شده باشد.

مراد من تحلیل و نفسیر مضمون و قصه ی فیلم « هور در آتش » نیست – که بی نیاز از تفسیر است و هر فیلم خوبی باید چنین باشد. فیلم خوب بدون شک باید خود بیان خویشتن باشد و اگر فیلمی یافتید که در بیان مضمون، نیازمند به تحلیل و تفسیر  نقادان و نویسندگان سینمایی بود، بدانید که یازنده ی آن فیلم در شناخت سینما به بیراهه رفته است. فیلم خوب ممکن است بطن های متعددی داشته باشد و هر کس را به میزان ادعای وجودیش سیراب کند ونه فقط در سطح بلکه در عمق نیز موجودیت داشته باشد، اما بدون شک فیلمی که در همان بطن اول نیز دارای ابهام ذاتی باشد ومحتاج تفسیر، فیلم خوبی نیست. « هور در آتش » نه فقط نمی خواهد تماشاگر خویش را در منزلگاه  ابهام متوقف کند و از این طریق خود را به فکر وا دارد،بلکه تلاش می کند و غیر نمایشی ترین معانی عالم را به حیطه ی بیان تصویری بکشاند و بنابرین، در عین آنکه مخاطب خویش را گزینش نمی کند وبه همه اجازه می دهدکه به تماشای فیلم بنشینند، آنان را به «سفری معنوی » می برد. لازمه تحقق این « سفر و سلوک معنوی »  آن است که تماشاگر در مرحله نخست به عالم تجربیات احساسی و ادراکی شخصیتهای فیلم وارد شود و فضای روانی آن را در یابد و سپس به آنان طی طریق کند.

فیلم « هور در آتش » از آن لحاظ که بتواند این سفر معنوی را هرچه بیشتر توضیح دهد، نمونه بسیار خوبی است.پدری در جست و جوی فرزندش بر می آید و در این جست و جو که در طول سفری معنوی اتفاق می افتد،رفته رفته از عقب جبهه به خطوط مقدم آن راه می یابد. « رحمت »،پسر پیرمرد، در سنگر کمین است، یعنی در منزلی حتی جلوتر از خط مقدم … و پیر مرد در طی سفری که در آخرین منزل آن دیگر از خود اختیاری نیز ندارد به کمال انقطاع می رسد و برای مرگ آماده می شود.تعلقاتش را، انگشتر و ساعت و نی وخانه حصیری و حتی دیوان حافظش را که آنقدر دل مشغول آن بوده است،دور می اندازد، اما به شهادت نمی رسد و در عوض، رحمت، فرزندش را پیدا می کند. درست هم همین است که وقتی از بزرگترین تعلق خویش که فرزند است دل می کند و هیچ چیز میان او و معشوق ازلی و ابدی باقی نمی ماند بار دیگر فرزندش زنده و سالم به او اعطا می شود.در آخرین مرحله سفر معنوی نیز حقیقت همان است که سالک، بی اختیار و با جذبه ی دایت حق، طی طریق کند. مولایی سکان بان راه را گم می کند و سکان را به امان خدا رها می سازد. پیر مرد تلاش می کند تا جانشین سکانی شود، اما او هم ناگزیر میشود که قایق را به« مشیت مطلق » بسپارد و آماده مرگ شود و این آمادگی برای مرگ،همه ی غایت سلوک عرفانی است وچون پیر مرد به این « غایت » می رسد،سفر معنوی و ظاهری پایان می پذیرد و پدر به فرزند خویش می رسد. سلوک «دیده بان » در جاده ای بود که به خط مقدم می رسید. او از میان آتش گذشت و به گلستان رسید. در« هور درآتش » نیز پیر مرد این سفر معنوی را در میان آتش به انجام رساند و بر ترس و تعلقات خویش غلبه کرد… اما همه ی آنچه باید گفت این نیست.

نکته ای که ذکر آن واجب است این است که اگر حمید نژاد همین مضمون را در قالب فیلمی چون« هامون» می ریخت – که آن هم مدعی عرفان است – او نیز به همان چاهی می افتاد که مدعیان انتلکتوئلیسم عرفانی افتاده اند. مهم اینجاست که حمید نژاد خودش جبهه دیده و اهل سلوک است و از آن مهمتر اینکه در تکنیک سینمایی او،تماشاگر خود پای در راه این سفر معنوی می گذارد و همراه با ادامه فیلم که بیانی روایتی و ساده اما عمیق داردش می رود. فیلم «هامون» در مرحله ی « ادعای عرفان » دارد اما اگر فرض کنیم حمید هامون در طریق سفری معنوی نهایتا به دریا می رسد و تطهیر می شود،باز هم تکنیک فیلم به گونه ای است که تماشاگر خاص خویش را به تماشای مظاهر بیرونی این سفر معنوی می برد و خود او را همراه با خود نمی کشاند. تماشاگر مانده و هامون در تکاپوی رسیدن به مقصود است.

مثال بهتر و ساده تر، فیلم « بو علی سینا» ست. فیلم و سریال « بو علی سینا » نتوانسته بود روزنه ای به آسمان عظیم تفکرات ابن سینا باز کند و فقط تماشا گر را به تماشای ظاهری وقایع غیر دراماتیک زندگی او می نشاند… گذشته از آنکه فیلم « هامون »، سراسر عرفان زدگی و ادعاست و هیچ نسبتی با معرفت یا عرفان حقیقتی ندارد.
چه در فیلم « هامون » و چه در « هوردرآتش » تماشاگر با صورت مجسم تخیلات و نهفته های درونی فیلمساز مواجه است، با این تفاوت که فیلم « هامون » اعتنایی به مخاطب و اصل واقعیت ندارد، اما « هوردرآتش » نگران مخاطب است و به واقعیت احترام می گذارد وبه همین علت از بیان انتزاعی پرهیز دارد و تا آنجا به واقعیت نزدیک می شود که روایتی مستند گونه می یابد-استناد به واقعیت، همان طور که گفتم،فقط در فیلم های مستند نیست که تحقق می یابد. این همه در حالتی است که تدوین وموسیقی فیلم « هوردرآتش » بر خلاف طراحی صحنه و فیلم برداری اش، اصلا کمکی به بیان تصویری و داستانی آن نکرده اند و حتی موسیقی در بسیاری از صحنه ها در نسبت عاطفی بین تماشاگر و فیلم ایجاد اختلال می کند و او را عذاب می دهد.

صحنه های فیلم با کمک یک فیلم برداری خوب کاملا به واقعیت نزدیک شده اند و بازیگران، مگر در چند مورد، تا آنجا به واقعیت نزدیک شده اند که تماشاگر در سپهر روانی خود کمترین مانعی در برابر « باور آوردن » به فیلم نمی یابد؛ و مهم همین استف چرا که تماشاگر غالبا جز دز برابر فیلمهای مستند به چنین باوری دست نمی یابد.
می ماند این نکته که « هوردرآتش » فیلمی است که مضمون خویش را از جنگ تحمیلی اخذ کرده است.خصوصیتی که فیلم را ممتاز می سازد آن است که نگاه آن به جنگ کاملا حقیقی است و البته در کار فیلمسازی برای جنگی که ما هشت سال از سالهاپس از پیروزی انقلاب را درگیر آن بوده ایم  فقط کافی نیست که فیلم ساز نگاه درستی به جنگ داشته باشد؛ چه بسا که این نگاه موجود باشد،اما فیلم از باز آفرینی فضای جبهه ها عاجز باشد.فیلمسازی که درباره جنگ فیلم می سازد علاوه بر دشواری های خاص فیلمسازی  مشکل مضاعفی دارد و آن این است که فضای این جنگ به هیچ جنگ شناخته شده دیگری در قرون جدید شبیه نیست.

جنگ تحمیلی جنگی است که ماهیت دینی دارد-نه از جانب رژیم بعث عراق که تجاوز را آغاز کرده بود بلکه از جانب ما که برای دفاع از حیثیات دینی و انقلابی خویش برخاستیم – وبه تعبیر بهتر، یک « جهاد مقدس » جهاد مقدس را نه با عقل متعارف می توان شناخت و نه با تکنیک های متعارف تجربه شده در کل تاریخ سینما می توان باز آفرینی کرد؛ اگر از میان فیلمهایی که در باره این جنگ در طول این سالها ساخته شده اند هیچ یک جز « دیده بان » و «مهاجر » – و اخیرا « هوردرآتش» –توفیق کافی نداشته اند علتی جز این ندارد.فیلمهایی چون « عبور » و « انسان و اسلحه » و« چشم شیشه ای »… نیز اگر چه از لحاظ نگرش به جنگ تحمیلی،تقرب به حقیقت یافته اند، اما توفیق آنها در باز آفرینی فضای جبهه ها مشروط است.

اگر بخواهیم از مدخل حکمت در این بحث وارد شویم، خواه ناخواه مخاطبان ما محدود به کسانی خواهند شد که در این حوزه معرفتی تشرف دارند حال آنکه سینما مخاطبان عام دارد و از این لحاظ نیز می توان بیش از پیش بر صعوبت کاری که فیلمسازانی چون حاتمی کیا و حمید نژاد می کنند وقوف یافت.بنابرین، تلاش من باید بر این باشد که از مدخل شواهد و مصادیقی که می تواند معانی مجرد حکمی و متا فیزیکی را در مثالهایی روشن تر تفصیل و تنزل بخشند،وارد شوم.رزم آوران جبهه –های دفاع مقدس،هم ایناند که در فیلم (۰ هوردرآتش » می بینیم و پیش از این در « دیده بان » و « مهاجر » دیده ایم. این رزم آوران اصلا دارای صفات سر بازان و فرماندهان جنگ های متعارف نیستند. آنها همچون « مولایی » جوانان ضعیف الجثه و فاقد صفات متعارف قهرمانی هستند که « حرفه ی » آنان « جنگیدن » نیست.آنها « نظامی » به مفهوم مصطلح نیستند و اگر ضرورتهای معنوی در میان نبود هرگز گذارشان به جبهه های جنگ نمی افتاد، چرا که آنان با پای اختیار به جبهه آمده اند، نه بر اساس یک وظیفه ی سازمانی ویا انگیزه های دیگری چون قدرت طلبی،ماجرا-جوییو نژاد پرستی… که در جنگ های متعارف، انسان ها را در برابر یکدیگر به صف آرایی و جبهه بندی می کشانند.

جنگ عرصه ی بسیار عجیبی است که ماندن و استقامت در آن انگیزه هایی بسیار قدرتمند می طلبد و اگر نهف سائقه حفظ جان –که از همه سوائق و غرایز دیگر در وجود انسان قوی تر است- چنین اقتضا دارد که انسان از معرکه ای که در آن تهدید  به مرگ می شود بگریزد.وقتی از آسمان آتش می بارد، چه کسی از مرگ نمی- گریزد؟چه می تواند باشد آن انگیزه ی قدرتمندی که بر سائقه ی حفظ جان و گریز از مرگ غلبه می کند و بسیجی را در زیر باران آتش و در آغوش مرگ نگاه می دارد؟ در نظامهای متعارف ارتش های دنیا، نظمی که در جهت تبعیت از ما فوق و جانبازی در راه آرمانهای انتزاعی ویا ملموس تا آخرین حد امکان به سوی مطلق شدن رفته است، سر بازان را در جبهه ی جنگ حفظ می کند. این نظم مطلق در واقع سرباز را از تامل و تفکر باز می دارد و او را از سر عاداتی که با تمرین های مداوم در وجود او تحجر یافته اند به جنگ می کشاند، چرا که اگر او فرصت تامل در غایت عمل خویش پیدا کند دچار تردید خواهد شد و در برابر ترس از مرگ، خود را خواهد باخت.

اما در جهاد مقدس چنین نظمی وجود ندارد، و اگر چه « ولایت » جایگزین اطاعت از ما فوق می شود، اما ولایت نیز امری درونی است و میزان و عمق آن در وجود  آدم ها، متناسب با عمق معتقداتشان متفاوت است. در این جهاد مقدس « ذات تشییع »  ظهور یافت که « ولایت » است و « انقطاع کامل »، که با رفع مطلق تعلقات حاصل می یابد. « عقل متعارف » عقل معاش است که همواره حکم به ضرورت حفظ جان و گریز از مرگ می کند، حال آنکه اصلا حضور در معرکه جهاد مقدس نیاز مند عشقی است که بر عقل متعارف غلبه پیدا کند.انقطاع کامل نیز که غایت عرفان است چیزی نیست که در هر کسی به ظهور رسد.

عشق به زندگی و یا ترس از مرگ آخرین تعلقی است که از وجود انسان رخت  می بندد وآخرین حجابی است که خلق می شودو وشکی نیست که تا غایت عظیم تری سایه بر وجود انسان نیندازد، هرگز نخواهد توانست که این آخرین بند تعلق را نیز ببرد. شاید به نظر آید که انتحار مذهبی بودایی ها ویا سامورایی ها با انقطاع کامل از تعلقات مربوط به حیات بشری میسور می شود،اما چنین نیست؛پرستش اربابان ویا امپراطور، ترس از قبول خفت و ننگ شکست، تبعیت از قواعد و نظاماتی مطلق شده که ماخوذ از وحی نیستند و عرصه را برای پرورش خود پرستی و عجب و کبر فراهم می آورند، خود عین تعلق هستند و نه انقطاع.

 

غایت سفر معنوی « هوردرآتش » رفع تعلقات و انقطاع کامل است اگر چه فیلم به خودی خود از تفسیر عرفانی بی نیازاست، چرا که تکنیک فیلم آنسان تحقق پیدا کرده که مخاطب عام را نیز با خود به سفر می برد و او را در تجربیات عاطفی و معنوی شخصیت ها شریک می کند ؛هر چند در نهایت اصلا نباید انتظار داشت که تحول کامل شخصیت مخاطب در طول یک یا دو فیلم و یا بیشتر ممکن باشد. فیلم می تواند منشا تحولات فرهنگی باشد، اما این تحول بسیار بطئ و دشوار روی می دهد و لازمه ی آن پیش از هر چیز آن است که فیلم بتواند – به اصطلاح- تماشاگر را از لحاظ حسی و عاطفی درگیر کند. دشواری کار فیلمساز در مضمونی چون  « هوردرآتش »، در آن است که باید موضوعی چنین خاص را در قالب و تکنیکی ارائه کند که مخاطب عام که با عقل متعارف می اندیشد، آن را دریابد و بپذیرد…  چنین امری محال نیست گذشته از آنکه امید فیلمساز در اینجا به فطرت انسانی مخاطب است که ذاتا اهل ولایت و پذیرای حقیقت است و آشنا و مانوس با عوالم معنوی.


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
بازدید : 516
تاریخ : 31 / 06 / 1392 زمان : 4:23بعد از ظهر | نویسنده : | نظرات ()
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی